Informatie over de aanschaf van een huisdier

Vaccinatie

Voor honden, katten, konijnen en fretten geldt dat ze vaccinaties nodig hebben. De vaccinaties beschermen je dier tegen enkele dodelijke ziektes en voorkomen ook dat ze de ziekteverwekkers verspreiden.

Tijdens het bezoek aan de dierenarts wordt jouw dier ook helemaal nagekeken. Met de bevindingen van de dierenarts weet jij zeker of je een goede aankoop hebt gedaan.

vaccinatie hond

Vaccinatie

Voor honden, katten, konijnen en fretten geldt dat ze vaccinaties nodig hebben. De vaccinaties beschermen jouw dier tegen enkele dodelijke ziektes en voorkomen ook dat ze de ziekteverwekkers verspreiden.

vaccinatie hond

Honden

• 6 Weken

• 12 Weken

• Puppy Enting

• Parvo/Weil

• Cocktail Enting

• Kennelhoest neusdruppel

Katten

• 12 Weken

• Kattenziekte/Niesziekte

• Bordetella

Konijn

• 5 Weken

• Myxomatose/VHS

Fret

• 14 Weken

• Hondenziekte

Parasieten

Een jong dier is een gemakkelijke prooi voor parasieten. Op vroege leeftijd worden honden en katten al besmet met spoelwormen. Ook oormijt komt voor bij honden, katten, konijnen en fretten. En zodra jouw nieuwe aanwinst buitenshuis komt, liggen er vlooien en teken op de loer.

Al die parasieten bezorgen je als eigenaar al ellende, maar ze brengen ook andere ziekteverwekkers mee. De vlo is de overbrenger van lintworm. Teken in Nederland brengen de ziekte van Lyme over. En parasieten uit het buitenland kunnen zelfs Babesia, Ehrlichia en Leishmania overbrengen.

Ons advies voor de parasietenbestrijding:
Honden en katten Leeftijd
Ontworming Pup op 2, 4, 6 en 8 weken. Kitten op 3, 5 en 7 weken.
Vervolgens elke maand tot 6 maanden
Daarna elke 3 maanden de rest van het leven
Vlooien/Teken Vanaf 8 weken maandelijks
Oormijt Vanaf 8 weken, meestal eenmalig

Parasieten

Ons advies voor de parasietenbestrijding:
Honden en katten Leeftijd
Ontworming Pup op 2, 4, 6 en 8 weken. Kitten op 3, 5 en 7 weken.
Vervolgens elke maand tot 6 maanden
Daarna elke 3 maanden de rest van het leven
Vlooien/Teken Vanaf 8 weken maandelijks
Oormijt Vanaf 8 weken, meestal eenmalig

Verzekeringen

Dierenziekenhuis Eindhoven is groot voorstander van het verzekeren van hond, kat en konijn. Er zijn verschillende verzekeraars actief in Nederland. Enkele van de bekendste en meest betrouwbaarste verzekeraars zijn Ohra en Petplan.

petplan logo

Voeding

Dat een jong dier de beste voeding krijgt is essentieel voor de rest van zijn of haar leven. Een goede voeding zorgt ervoor dat de spieren zich rustig ontwikkelen en de botten de tijd krijgen om deze ontwikkeling bij te benen.

Door het geven van de juiste hoeveelheid voeding wordt voorkomen dat een jonge hond overgewicht krijgt. Ogergewicht bij een jong dier vergroot het risico op gewrichtsklachten op latere leeftijd.

hond voeren

Voeding

hond voeren
hond water

HONDEN

Een jonge pup van een groot ras heeft andere behoeften dan een pup van een klein ras. Dit heeft te maken met de snelheid waarmee botten en spieren zich ontwikkelen.

Voor de grotere hondenrassen adviseren wij altijd een zogenaamde “Large Breed” puppyvoeding. Op 1 jaar leeftijd kan van de puppyvoeding worden overgeschakeld op voeding voor de volwassen hond.

kat

KATTEN

Voor katten geldt ongeveer hetzelfde als voor de hond. Kittens tot 1 jaar krijgen kittenvoeding, daarna mogen zij overgeschakeld worden op voeding voor volwassen katten. Bij de fret zijn we iets minder kieskeurig voor wat betreft de voeding voor het jonge dier.

Er zijn echter wel voedingen voor de jonge fret beschikbaar. Het belangrijkste in de voeding van de fret is dat de voeding samengesteld is uit vlees en dat er weinig plantaardig materiaal in zit.

konijn

KONIJNEN

Jonge konijnen hebben ook baat bij een voeding die speciaal op het opgroeiende dier is gericht. Daarnaast moet er altijd voldoende hooi en groente beschikbaar zijn.

Geef nooit ongelimiteerde brok voeding, aangezien veel konijnen geen maat kennen en dan het hooi en de groenten laten staan.