Vaccinatie konijn

Met een vaccinatie bescherm je jouw konijn tegen virussen. En dat is belangrijk, want konijnen zijn zeer gevoelig voor virussen. Als baasje wil je natuurlijk dat je konijn zolang mogelijk gezond en gelukkig blijft. Bescherm jouw lievelingsdier daarom met een vaccinatie voor je konijn. Wil je eerst graag meer informatie over waarom het zo belangrijk is om je konijn te laten vaccineren? Of wil je meer informatie over de kosten? Lees dan de informatie op deze pagina. Uiteraard kun je ook contact met ons opnemen als je vragen hebt of gelijk een afspraak wilt maken.

Vaccinatie konijn

Waarom je konijn inenten?

Er zijn twee bekende virussen waartegen je konijnen moet laten inenten. Naast Myxomatose zijn konijnen gevoelig voor het RHD-virus, waarvan we meerdere varianten kennen waaronder RHD1 en RHD2. RHD1 en RHD2 zijn dodelijke ziekten waar konijnen vatbaar voor zijn. Konijnen krijgen deze ziektes voornamelijk via wilde konijnen, knaagdieren en vogels, bepaalde vliegen en mogelijk ook besmet gras. Het is een gevaarlijke ziekte omdat een geïnfecteerd konijn er binnen enkele dagen aan zal sterven en er geen behandeling voor bestaat.

Naast RHD1 en RHD2 is je konijn zonder vaccinatie ook extra vatbaar voor het Myxomatose virus. Dit virus bestaat al langer en wordt overgedragen door direct contact met een ziek konijn, maar ook via een muggenbeet. Dit virus kan herkend worden aan het opzwellen van de oogleden, oren en genitaliën. De ogen zullen aan elkaar gaan plakken en ontsteken. Door afzwakking van het afweersysteem loopt het konijn risico om een longontsteking op te lopen. Er bestaat geen medicijn voor deze ziekte en uiteindelijk zal het konijn overlijden aan het Myxomatose virus. Lees hier meer over deze dodelijke ziekte. Bescherm je huisdier tegen deze virussen door ze jaarlijks te laten vaccineren.

Er zijn een paar bijwerkingen na het vaccineren van het konijn. Je konijn kan een iets hogere lichaamstemperatuur krijgen en in sommige gevallen kan er een rood bultje ontstaan. Het bultje zal vanzelf verdwijnen en over het algemeen zal je konijn na de vaccinatie niet ziek worden.

Wanneer je konijn inenten?

Er is een vaccinatie die jouw konijn één jaar beschermt tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2. Met deze enting kunnen jouw konijnen vanaf zeven weken oud jaarlijks gevaccineerd worden. Een dierenarts uit ons team staat gereed om jouw konijn te vaccineren. Natuurlijk controleren we ook of je konijn gezond is. Volg je het jaarlijkse vaccinatieschema voor je konijn, dan weet je dat je huisdier weer tot een jaar beschermd is tegen gevaarlijke virussen. Het liefst vaccineren we konijnen in het voorjaar, want de kans op een besmetting is in de lente en zomer het hoogst.

Preventie besmetting konijn

Er zijn meerdere manieren om je konijn te beschermen tegen virussen. De belangrijkste is echter het vaccineren van je konijn. Let daarnaast op insecten in de buurt van je huisdier. Plaats bijvoorbeeld een hor bij je deur en scherm het buitenhok af met een muskietennet. Daarnaast is het goed om je konijn regelmatig te controleren op vlooien en je konijn een vlooienmiddel te geven. Heb je meerdere konijnen en vermoed je dat één van je konijnen besmet is? Plaats het zieke konijn direct apart. Komt je konijn eigenlijk zelden buiten? Dan is het alsnog aan te raden om je konijn te vaccineren.

konijn vaccinatie
Konijn vaccineren

Je konijn laten vaccineren bij Dierenziekenhuis Eindhoven

Ga je je konijn laten inenten? Wanneer jij voor de vaccinatie van je konijn naar Dierenziekenhuis Eindhoven komt, zullen we eerst controleren of hij gezond is. Een ziek konijn heeft mogelijk niet voldoende weerstand om de juiste antistoffen op te bouwen. Je konijn zal worden gevaccineerd met Nobivac Myxo-RHD Plus, dat één jaar bescherming biedt tegen Myxomatose en RHD. De vaccinatie wordt met een dunne naald onder de huid van het dier gespoten door onze dierenarts in Eindhoven. De vaccinatie van je konijn is bij ons snel gebeurd. Je konijn heeft er, zowel voor als na de vaccinatie, nauwelijks tot geen last van.

Vaccinatie konijn: de kosten

Bij Dierenziekenhuis Eindhoven begrijpen we dat je graag op de hoogte wilt zijn van wat de vaccinatie van je konijn zal kosten. Daarom hebben wij op onze website een overzicht van de tarieven die wij hanteren bij de inenting van je konijn.  Bij het inenten van je konijn brengen we doorgaans het consult en de vaccinatie zelf in rekening. De kosten van de inenting van je konijn kan verschillen omdat tarieven voor de avonduren en weekenden afwijken van het standaardtarief.

Naast vaccinaties voor jouw konijn, kan je bij onze dierenpraktijk in Eindhoven ook terecht voor röntgenfoto’s, huidklachten onderzoek, endoscopische sterilisatie, gebitsbehandelingen, bloedonderzoeken, urineonderzoeken, echo’s, chippen, vaccineren van je hond, vaccineren van je kat en meer.

Wil je jouw konijn laten vaccineren bij Dierenziekenhuis Eindhoven? Of heb je vragen of behoefte aan advies? Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak.