Vaccinatie konijn

Konijnen zijn populaire huisdieren. En dat is logisch, want ze zijn lief en pluizig. Wij vinden het belangrijk dat jij zo lang mogelijk kunt genieten van jouw huisdier. Daarom is het belangrijk dat je als eigenaar van een konijn weet dat ze gevoelig zijn voor virussen. Gelukkig kun je als baasje jouw konijn beschermen tegen deze gevaren.

Vaccinatie konijn

Vaccineren tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2

Er zijn twee bekende virussen waartegen je jouw konijn moet laten vaccineren. Naast Myxomatose zijn konijnen gevoelig voor het RHD-virus, waarvan we meerdere varianten kennen, waaronder RHD1 en RHD2. RHD1 en RHD2 zijn dodelijke ziekten waar konijnen vatbaar voor zijn. Konijnen krijgen deze ziektes voornamelijk via wilde konijnen, knaagdieren en vogels, bepaalde vliegen en mogelijk ook besmet gras. Het is een gevaarlijke ziekte omdat een geïnfecteerd konijn er binnen enkele dagen aan zal sterven en er geen behandeling voor bestaat. Naast RHD1 en RHD2 zijn konijnen ook vatbaar voor het Myxomatose virus. Dit virus bestaat al langer en wordt overgedragen door direct contact met een ziek konijn, maar ook via een muggenbeet. Dit virus kan herkend worden aan het opzwellen van de oogleden, oren en genitaliën. De ogen zullen aan elkaar gaan plakken en ontsteken. Door afzwakking van het afweersysteem loopt het konijn risico om een longontsteking op te lopen. Er bestaat geen medicijn voor deze ziekte en uiteindelijk zal het konijn overlijden aan het Myxomatose virus. Bescherm je huisdier tegen deze virussen door ze jaarlijks te laten vaccineren.

Soorten vaccinaties voor konijnen

Er is een vaccinatie dat jouw huisdier één jaar beschermt tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2. Met deze enting kunnen jouw konijnen vanaf zeven weken oud jaarlijks gevaccineerd worden. Onze dierenartsen staan gereed om jouw konijn te vaccineren. Natuurlijk controleren we ook of je konijn gezond is. Daarna kun je met een gerust hart naar huis, wetende dat je huisdier weer tot een jaar beschermd is tegen gevaarlijke virussen.

konijn vaccinatie
Konijn vaccineren

Je konijn laten vaccineren bij Dierenziekenhuis Eindhoven

Wanneer jij met je konijn naar Dierenziekenhuis Eindhoven komt voor een vaccinatie, zullen we eerst controleren of hij gezond is. Een ziek konijn heeft mogelijk niet voldoende weerstand om de juiste antistoffen op te bouwen. Je konijn zal worden gevaccineerd met Nobivac Myxo-RHD Plus, dat één jaar bescherming biedt tegen Myxomatose en RHD. De vaccinatie wordt met een dunne naald onder de huid van het dier gespoten. Een vaccinatie bij ons is snel gebeurd. Je konijn heeft er, zowel voor als na de vaccinatie, nauwelijks tot geen last van.

Kosten van een vaccinatie

Bij Dierenziekenhuis Eindhoven begrijpen we dat je graag op de hoogte wilt zijn van de te verwachte kosten voor een vaccinatie bij jouw konijn. Daarom hebben wij op onze website een overzicht van de tarieven die wij hanteren.

Naast vaccinaties voor jouw konijn, kan je bij onze dierenpraktijk in Eindhoven ook terecht voor röntgenfoto’s, huidklachten onderzoek, endoscopische sterilisatie, gebitsbehandelingen, bloedonderzoeken, urineonderzoeken, echo’s, chippen, vaccineren van je hond, vaccineren van je kat en meer.

Wil je jouw konijn laten vaccineren bij Dierenziekenhuis Eindhoven? Of heb je vragen of behoefte aan advies? Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak.